2008. 4. 9.

A kötelező érvényű osztalékpolitikával összhangban a CEZ energetikai társaság Igazgatóságának mai ülésén döntést hoztak arról a javaslatról

A kötelező érvényű osztalékpolitikával összhangban a CEZ energetikai társaság Igazgatóságának mai ülésén döntést hoztak arról a javaslatról, hogy az előző év nyereségéből mekkora összeget nyújtsanak be osztalékként a 2008. május 21-én tartandó Közgyűlésnek. Az Igazgatóság egy bruttó osztalék-összeget fog javasolni, amely részvényenként 40 cseh korona lesz. Az Igazgatóság döntött annak a javaslatnak a benyújtásáról is, amely a már visszavásárolt saját részvény állomány bevonásáról, valamint új részvény visszavásárlási megbízás kiadásáról, amelyet a CEZ cash flow- alakulásától és a pénzpiacok helyzetétől függően kell végrehajtani.

Az osztalék javasolt összege 100 százalékkal emelkedett az előző évben kifizetett osztalékhoz képest, amikor értéke részvényenként 20 cseh korona volt. Az osztalékra kijelölt teljes összeg meghaladja a 21 milliárd cseh koronát*. A többségi tulajdonos, vagyis az állam, több, mint 15 milliárd cseh koronához fog jutni*.

Az osztalékról szóló javaslat összhangban van a múlt év decemberében elfogadott és bejelentett új osztalékpolitikával. A politika a kifizetendő osztalék arányát a korábban a nettó nyereség 40-50 százalékáról 50-60 százalékra emelte az extra bevétel hatásainak figyelembe vétele nélkül.

Az Igazgatóság azt is kimondta, hogy a társaság tavalyi Közgyűlése által jóváhagyott, majdnem lezárult saját részvény visszavásárlási program elérte a célját, vagyis a CEZ Csoport tőkestruktúrájának modernizálását. A tavalyi évben a nettó adósság (adósságok –likvid eszközök) és az EBITDA aránya 0.3 -ról 1.0-re emelkedett (figyelembe véve a MOL-ban részesedés szerzésére tervezett, megközelítőleg 15 milliárd CZK értékű hitelt, amelyet idén januárban adtak meg).

Az Igazgatóság javasolni fogja a Közgyűlésnek a részvények folyamatban lévő, de már szinte lezárult visszavásárlása során megszerzett részvények bevonását az opciós program résztvevőinek szánt részvények kivételével. Amennyiben a Közgyűlés jóváhagyja a részvények bevonását, a bevonás a kereskedelmi jogszabályok által megszabott lehető legrövidebb időn belül meg fog történni. A visszavásárolt saját részvények visszavonása nincs hatással a CEZ gazdasági eredményeire, azonban jelentős mértékben javítani fogja az egy részvényre eső mutatószámait.

Az Igazgatóság azt is kimondta, hogy a jelenlegi tőkestruktúra még mindig több, mint elegendő lehetőséget biztosít arra, hogy a társaság tovább folytassa a terjeszkedési stratégiáját. Jelenleg a CEZ számos akvizíción illetve fejlesztési projekten dolgozik, amelyeket a jelenlegi le nem kötött adósság-kapacitásból kíván finanszírozni, és amelyről a nyilvánosságot folyamatosan tájékoztatják. Mi több, az előkészítés fázisában lévő illetve tervezett projektek némelyike olyan összegekhez kapcsolódik, amelyek a projektek elkezdését követően több évvel később fognak jelentkezni. Következésképpen ezeknek a projekteknek nem kell optimális tőkestruktúra megfelelő ütemű kialakítását eredményezniük, amennyiben azok némelyike nem határidőben vagy nem a tervezett volumenben valósul meg. A Hatékonyság Program- kezdeményezéssel összhangba hozott intézkedések és másrészt a növekvő árutőzsdei árak miatt a társaság működési bevételeiből származó szabad cash flow elvárások növekedtek.

Mindezek alapján az Igazgatóság úgy gondolja, hogy ésszerű lenne kihasználni a tőkestruktúra optimalizálását eredményező további lehetőségeket egy második részvény visszavásárlással. Ezért az Igazgatóság a Közgyűlés napirendjére tűzte a döntéshozatalt a társaság saját részvényeinek további 10 százalékának potenciális visszavásárlásáról.  Az előző évtől eltérően a CEZ nem feltételezi, hogy a második részvényvásárlási program ugyanolyan szabályosan hajtható végre, mint az előző.  A visszavásárlás időzítését és kiterjedését a pénzpiacok jelenlegi fejleményei, a rendszeresen frissített cash-flow előrejelzés, a befektetési lehetőségek időbeli kiterjedése a CEZ szükségletei és a jogszabályok előírásai fogják meghatározni.

Az Igazgatóság ezen kívül javasolni fogja a Közgyűlésnek az Alapszabály módosítását, ahol az egyik javasolt változás az Igazgatóság létszámának a jelenlegi ötről hatra történő emelése.

*) A részvényesek tulajdoni arányai a 2008. április 4-i helyzet szerint