Az osztalék javasolt összege 100 százalékkal emelkedett az előző évben kifizetett osztalékhoz képest, amikor értéke részvényenként 20 cseh korona volt. Az osztalékra kijelölt teljes összeg meghaladja a 21 milliárd cseh koronát*. A többségi tulajdonos, vagyis az állam, több, mint 15 milliárd cseh koronához fog jutni*.
Az osztalékról szóló javaslat összhangban van a múlt év decemberében elfogadott és bejelentett új osztalékpolitikával. A politika a kifizetendő osztalék arányát a korábban a nettó nyereség 40-50 százalékáról 50-60 százalékra emelte az extra bevétel hatásainak figyelembe vétele nélkül.
Az Igazgatóság azt is kimondta, hogy a társaság tavalyi Közgyűlése által jóváhagyott, majdnem lezárult saját részvény visszavásárlási program elérte a célját, vagyis a CEZ Csoport tőkestruktúrájának modernizálását. A tavalyi évben a nettó adósság (adósságok –likvid eszközök) és az EBITDA aránya 0.3 -ról 1.0-re emelkedett (figyelembe véve a MOL-ban részesedés szerzésére tervezett, megközelítőleg 15 milliárd CZK értékű hitelt, amelyet idén januárban adtak meg).
Az Igazgatóság javasolni fogja a Közgyűlésnek a részvények folyamatban lévő, de már szinte lezárult visszavásárlása során megszerzett részvények bevonását az opciós program résztvevőinek szánt részvények kivételével. Amennyiben a Közgyűlés jóváhagyja a részvények bevonását, a bevonás a kereskedelmi jogszabályok által megszabott lehető legrövidebb időn belül meg fog történni. A visszavásárolt saját részvények visszavonása nincs hatással a CEZ gazdasági eredményeire, azonban jelentős mértékben javítani fogja az egy részvényre eső mutatószámait.
Az Igazgatóság azt is kimondta, hogy a jelenlegi tőkestruktúra még mindig több, mint elegendő lehetőséget biztosít arra, hogy a társaság tovább folytassa a terjeszkedési stratégiáját. Jelenleg a CEZ számos akvizíción illetve fejlesztési projekten dolgozik, amelyeket a jelenlegi le nem kötött adósság-kapacitásból kíván finanszírozni, és amelyről a nyilvánosságot folyamatosan tájékoztatják. Mi több, az előkészítés fázisában lévő illetve tervezett projektek némelyike olyan összegekhez kapcsolódik, amelyek a projektek elkezdését követően több évvel később fognak jelentkezni. Következésképpen ezeknek a projekteknek nem kell optimális tőkestruktúra megfelelő ütemű kialakítását eredményezniük, amennyiben azok némelyike nem határidőben vagy nem a tervezett volumenben valósul meg. A Hatékonyság Program- kezdeményezéssel összhangba hozott intézkedések és másrészt a növekvő árutőzsdei árak miatt a társaság működési bevételeiből származó szabad cash flow elvárások növekedtek.
Mindezek alapján az Igazgatóság úgy gondolja, hogy ésszerű lenne kihasználni a tőkestruktúra optimalizálását eredményező további lehetőségeket egy második részvény visszavásárlással. Ezért az Igazgatóság a Közgyűlés napirendjére tűzte a döntéshozatalt a társaság saját részvényeinek további 10 százalékának potenciális visszavásárlásáról. Az előző évtől eltérően a CEZ nem feltételezi, hogy a második részvényvásárlási program ugyanolyan szabályosan hajtható végre, mint az előző. A visszavásárlás időzítését és kiterjedését a pénzpiacok jelenlegi fejleményei, a rendszeresen frissített cash-flow előrejelzés, a befektetési lehetőségek időbeli kiterjedése a CEZ szükségletei és a jogszabályok előírásai fogják meghatározni.
Az Igazgatóság ezen kívül javasolni fogja a Közgyűlésnek az Alapszabály módosítását, ahol az egyik javasolt változás az Igazgatóság létszámának a jelenlegi ötről hatra történő emelése.
*) A részvényesek tulajdoni arányai a 2008. április 4-i helyzet szerint